Varo juomasta liikaa vettä!

Varo juomasta liikaa vettä! Image

Varo juomasta liikaa vettä!

Usein urheilijat unohtavat pitää nesteytyksestä huolta ja tämä voi tarkoittaa joko liian pienen tai liian suuren vesimäärän nauttimista. Vaikka vettä tulisi nauttia päivittäin suhteellisen paljon, on kuitenkin tärkeää olla juomatta liikaa. Mikäli näin pääsee käymään, syntyy hyponatermia, jolloin elektrolyyttien tasapaino järkkyy liian veden seurauksena. Tämä johtaa vaarallisen alhaisiin natrium lukemiin ja tilan oireet vaihtelevat pienestä epämukavuudesta, jopa hengenvaaralliseen.

Kroonisessa tilanteessa oireet ovat pahoinvointi, päänsärky, oksentaminen, heikotus, sekä heikko ja ärtynyt olo. Vakavassa tilanteessa tuloksena voi olla tajunnan menettäminen, intensiiviset päänsäryt ja kohtaukset. Kun natrium laskee liian alhaiseksi, aivot alkavat turpoamaan ja pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa kuolemaan. Ei kuitenkaan kannata panikoida, koska riski yliannostuksesta on hyvin pieni, jollei kyseessä ole kestävyys urheilija.

Nesteytykseen tuleekin kiinnittää huomioita, varsinkin pitkäkestoisten urheilusuoritusten aikana. Ennen harjoitusta on kannattaa punnita itsensä ja sama toistaa heti harjoituksen jälkeen. Vaatetusta tulee pitää päällä mahdollisimman vähän tämän aikana, jotta hiki ei pääse vaikuttamaan tulokseen. Painoa ei tulisi olla enemmän, kuin ennen treeniä ja jos näin on käynyt, kannattaa nesteiden nauttimista rajoittaa, ainakin seuraavan koitoksen aikana.

Tämä on tärkeä huomion aihe varsinkin niille, jotka tähtäävät maratonille. Ei siis kannata litkiä vettä liikaa, sillä sekin voi aiheuttaa ongelmia!

Author | miro Comments | Kommentit pois päältä artikkelissa Varo juomasta liikaa vettä! Date | helmikuu 5, 2019

categories & tags