Hups – treenit unohtuivat!

Hups – treenit unohtuivat! Image

Hups – treenit unohtuivat!

Suunnitelmana on säännöllinen urheilu ja terveellinen ruokailu, mutta muutaman viikon päästä tavoista aletaan lipsumaan. Loogisesti tiedostetaan, ettei muutaman välipäivän pitäminen tee kenestäkään huonoa ihmistä, mutta häpeän tunne on kuitenkin suuri, varsinkin jos tauko jatkuu jatkumistaan ja sitä tehostetaan sokerisella viikonlopulla. Nykyajan yhteiskunta arvostaa terveyttä sekä laihuutta, ja näistä arvoista poikkeaminen voi johtaa vielä suurempaan häpeään. Samaa tunnetta lisää myös rutiinin puuttuminen, joka entisestään saa olon masentuneeksi. Terveellisten elämäntapojen seuraaminen on kuitenkin kovaa työtä ja se joskus unohtuu arjen kiireissä. Ei kuitenkaan kannata stressata liikaa, vaan kokeilla näitä neuvoja ja tuntea olo mahtavaksi, vaikka treenit jäisivätkin välistä.

Toista positiivista viestiä

Esimerkiksi lauseen, laulun sanojen tai motivoivan viestin toistaminen itselle voi tuntua hassulta. Se voi kuitenkin inspiroida hetkessä ja antaa aivoille muuta keskityttävää, kuin murehtiminen, jolloin negatiiviset tunteet katoavat. Näin myöskään itsekritiikki ei saa valtaa. Yksinkertaiset kannustukset auttavat pitämään mielialan korkealla, mikä tuo energiaa myös seuraavaan päivään, jolloin päästään taas urheilun pariin.

Ei katumusta

Yleisin lause huonoina päivinä on ”minun pitäisi”, tai ”minun täytyy”. Tämä on kuitenkin itsensä painostamista ja usein turhista syistä. Vaikka perheen kanssa ajan viettäminen on aivan yhtä arvokasta aikaa, eikä sitä kannata urheilun takia hylätä. Sosiaalisella keskustelulla ja yhdessä olemisella voidaan harhauttaa ajatukset pois negatiivisilta alueilta.

Laittaudu kunnolla

Omasta kehosta ei koskaan tule tuntea huonoa oloa, mutta jos näin on, kannattaa vaihtaa päälle jotain vetävää. Kun päällä on vaatteet, jotka tekevät olon seksikkääksi, haluttavaksi ja itsevarmaksi, ei olo ole enää hassumpi. Itseilmaisu on sallittua, eikä omaa kroppaa ole pakko muokata muiden normeihin sopivaksi, vaan sen hyviä puolia voidaan kohentaa pukeutumalla sopiviin vaatteisiin.

Älä huku muiden kritiikkiin

Toisten kritisoiminen on yleistynyt käytäntö, mutta joskus jopa muiden itseään kohtaan antama kritiikki voi vaikuttaa itseen. Työkaveri voi valittaa muutamasta liikakilosta ja tämä saa myös itse ajattelemaan oman kehon ongelmakohtia. Nämä tilanteet kannattaa ohjata uuteen keskustelun aiheeseen, tai tilanteesta voidaan lähteä pois, jolloin ei saada ärsykettä alkaa negatiiviseksi.

Ole kiltti ja anna itsellesi anteeksi

Kun tunnetaan syyllisyyttä, eikä eletä omien tai muiden odotusten mukaisesti, usein rankaisemme itseämme siitä. Välipäivä voi johtaa loppuunpalamiseen seuraavalla salikerralla, kun yritämme saada tavoitteet kiinni, tai korvattua menetettyä aikaa. Itselle tulee antaa mahdollisuus tehdä virheitä ja nauttia myös elämän muista puolista, ilman katumusta.

Vaikka terveellisten elämäntapojen ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää, ei sen tule valloittaa koko elämää. Urheilun ja ruokavalion tulee olla tukipilari, joka kuitenkin antaa tilaa pienelle herkuttelulle ja lepopäiville, ilman syyllisyyttä. Jos ankarasta treeniohjelmasta tauon pitäminen tuo huonon omatunnon, pitää enemmänkin keskittyä oman mielen kehittämiseen, kuin siihen, että oltaisiin täydellisiä.

Author | miro Comments | Kommentit pois päältä artikkelissa Hups – treenit unohtuivat! Date | marraskuu 15, 2018

categories & tags