Elintavat ja treeni kuntoon!

Elintavat ja treeni kuntoon! Image

Elintavat ja treeni kuntoon!

Uusi vuosi ja uudet kujeet

Moni on saattanut tehdä päätöksen uudesta ja terveellisemmästä elämästä vuoden vaihteen jälkeen. Joskus päätöksessä on kuitenkin vaikea pysyä jo senkin takia, että tulokset harvoin näkyvät kovinkaan nopeasti. Kuntosalilla treenaamiseen saattaa iskeä väsymys ja kyllästyminen kun vatsan sixpack ei näykään jo parin salilla vietetyn tunnin jälkeen. Joku saattaa hankkia jo monitehopiilolinssit varmistaakseen, että näkökyky on tallella.

Pitkän ja raskaan työpäivän jälkeen lohtusyöminen ja leffan katsominen sohvalta käsin saattaakin alkaa kuulostamaan paljon mielekkäämmältä vaihtoehdolta kuin hikoilu urheilun parissa.

Aseta tavoitteet kuntosaliharjoitteluun

Pääasia on, että lähdet salille treenaamaan. Se onkin sitten jo toinen juttu että mitä siellä teet ja mitä tavoittelet. Monelle peruskuntoilijalle riittää, että tekee muutamilla suosikkilaitteillaan ne samat liikkeet joka kerta, josta saa pienen hien pintaan. Tämä sopii varmasti useimmille, jotka eivät halua asettaa erityisiä tavoitteita urheiluun vaan treenin on tarkoitus enemmänkin virkistää mieltä ja ehkä nähdä ystäviä samaan aikaan.

Kuitenkin jos asetat itsellesi tavoitteita ja teet tarkemman suunnitelman harjoittelusta, niin myös tuloksia syntyy nopeammin. Ensin on hyvä miettiä, mitä tavoittelet. Onko tarkoitus pudottaa painoa vai kerryttää lisää lihasmassaa? Harrastatko mahdollisesti jotain muuta urheilulajia, jossa liiasta lihasmassasta voi olla jopa haittaa? Yleisesti ottaen on hyvä pitää huolta koko kropan lihasryhmistä. Ne ovat kuitenkin kaikki yhteydessä toisiinsa, joten ei ole järkevää yrittää treenata pelkästään yläkroppaa ja jättää jalat kokonaan treenaamatta. Ylävartalon lihaksisto voi kehittyä vain tiettyyn pisteeseen saakka, jos et harjoituta jalkoja ollenkaan.

Kuntosaliharjoitteluun on hyvä hankkia ammattilaisen tekemä treeniohjelma. Sellaisen voi toki itsekin laatia, mutta jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta, niin vahva suositus on käyttää ammattilaisen apua tässä asiassa. Yleensä ohjelma on joko 3- tai 4-jakoinen, tarkoittaen sitä että se sisältää 3 tai 4 erilaista treeniä. Yksi harjoitus voi olla yläkropan treeni, toinen harjoitus voi olla jalat ja kolmas harjoitus voi olla koko kropan treeni. Mikäli kyseessä on 4-jakoinen ohjelma, niin harjoitukset voivat olla jaettuna vähän tarkemmin lihasryhmien mukaan. Yhtenä päivänä voidaan tehdä osa yläkropasta, esimerkiksi ojentajat ja olkapäät ja toisessa harjoituksessa tehdään rinta ja hauis. Yleensä esimerkiksi 4-jakoinen ohjelma olisi hyvä vetää läpi viikon aikana tarkoittaen siis sitä, että käyt neljä kertaa viikossa salilla. Hyvästäkään ohjelmasta ei ole hyötyä, jos käyt salilla vain kerran viikossa vaan lihakset tarvitsevat tietyn kuormituksen kehittyäkseen.

Ravinnon ja unen merkitys

Näillä kahdella asialla on treenin tuloksiin suurempi merkitys kuin moni uskookaan. Jos treenaat kovempaa ja tavoitteellisemmin, niin myös ravinnosta täytyy pitää hyvää huolta. Täytyy varmistaa päivän aikana tasainen ruokailurytmi, jotta saat riittävästi lihasten rakennuspalikoita. Arkiruoka lounaalla ja päivällisellä riittää vallan mainiosti kovaankin harjoitteluun. Lisäksi on hyvä nauttia runsas aamupala, pari välipalaa sekä iltapala.

Lihas voi kasvaa vain levossa, joten uni on erittäin tärkeää kuntosalitreenaamisen kannalta. Muutenkin kun olet nukkunut hyvin, niin treenikin kulkee paremmin. Ja kun treenaat kovemmin, sinua myös nukuttaa yöllä paremmin. Tästä tulee mukava positiivinen ympyrä jossa kumpikin asia ruokkii toistaan.

Tämä parantaa myös omaa elämisen laatua kaikin puolin. Hyvässä kunnossa pysyminen on upea asia, eikä se vaadi mitään vippaskonsteja tai taikatemppuja. Tavoite ja suunnitelma kantaa jo pitkälle.

Author | miro Comments | Kommentit pois päältä artikkelissa Elintavat ja treeni kuntoon! Date | helmikuu 7, 2019